Siri 1- KEKUATAN &KEMEGAHAN HANYA MILIK ALLAH SEMATA!

Category:

Apabila memikirkan rumah 'Kembara Menuju Allah' yang semakin bersarang ni, ku kuatkan juga hati untuk menjenguknya walau seketika. Apatah lagi menerima 'notis amaran' dari seorang sahabat yang akan 'menyaman' blog ini kerana telah ditinggalkan dek masa yang suntuk. Sekembali dari menunaikan tanggungjawab di rumah bonda dan ayahnda, pastinya jadual agak padat dengan beberapa tugasan dan amanah di sini yang menunggu untuk diselesaikan. Keluarga MARSIS mula menjalankan gerak kerja untuk tugasan pertama- menyambut dan meraikan anak-anak Borneo yang kental jiwanya untuk mencari ilmu di bumi semenanjung ini. Alhamdulillah, beberapa perkara telah diselesaikan semasa di negeri. Cuma tinggal beberapa 'kerja-kerja teknikal' yang perlu dibereskan. 3 hari 2 malam berkampung di KLIA dan LCCT pasti tidak sia-sia. Walaupun ini bukanlah kali pertama menyertai sambutan seperti ini, namun kali ini tetap ada beza dan keistimewaannya. Terima kasih pada sahabat-sahabat PERMASA yang tegar bersengkang mata demi memastikan adik-adik baru yang datang dapat dibantu. Kehadiran mereka yang 4 orang cuma sangat-sangat membantu bagi melancarkan lagi gerak kerja ini. Aku begitu yakin dan percaya, 40 orang yang jiwanya tidak terbit ikhlas untuk membantu atas nama Allah belum tentu dapat menandingi kesabaran mereka ber4 menunggu adik-adik.La haula wala quwwata illa billah..Tapi malangnya, ada juga pengalaman yang menjengkelkan. Berhadapan dengan beberapa orang yang begitu sinis dan pesimis terhadap MARSIS dan PERMASA.Bukan marah atau bengang dengan sikap mereka, cuma agak kecewa bilamana berjumpa dengan manusia yang tak tau dan tiada info langsung, tapi menuduh dan melabel membuta tuli. Pelik tapi ini yang terjadi. Sehinggakan ada seorang sahabat berpesan- 'jangan lupa bawa fail syarikat sekali.biar tergamam diorang tengok kita memang ada lesen'. Lucu jugak mendengarnya, tapi itu jugak boleh menjadi penyelesaiannya bagi menutup mulut-mulut mereka. Dengan bijak dan hikmah, adik beradik MARSIS menerangkan dengan hati-hati dan teliti kepada mereka.Ditambah dengan senyuman dan keyakinan, mereka menutup mulut dan berlalu. Alhamdulillah, mereka bukanlah musuh yang boleh mengancam. Tetap ada kegusaran di hati mereka sebenarnya tatkala melemparkan 'statement' kepada kami.Akhirnya, mereka terpaksa akur bahawa kami tidak termakan dengan kata-kata mereka. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Penat lelah berbaloi bilamana antara kami dan adik-adik sudah bole bergurau senda dan mencetus ukhwah. Tanggungjawab seterusnya ialah menyemainya lagi agar bisa tumbuh mekar. Tidak lain hanya demi Allah, demi Islam.

Balik ke 'mihrab Balqis', sudah ada tanggungjawab lain yang perlu diambil perhatian. Kes dua orang sahabat yang ditahan polis @ SB sangat meruntun hati. Ini pengalaman pertamaku berhadapan dengan situasi seperti ini. Tidak tergambar dengan kata-kata tatkala melihat kedua orang tua mereka di mahkama tempoh hari. Meskipun senyum tawa menghiasi setiap perbualan, tapi jauh di sudut hati keperitan dan kesedihan itu dapat dilihat. Bayangkanlah, dalam keterpaksaan menerima kenyataan bahawa anak-anak ditangkap dengan pertuduhan yang 'pening lagi memeningkan', kedatangan mereka ke BP disambut pula dengan halangan bertemu dengan anak-anak. Sehinggakan salah seorang ibu sahabat ini berkata-'anak makcik ni pembunuh ke? bawak dadah ke? sampai makcik tak dibenarkan jumpa anak makcik??'. Hati siapa yang tahan bila seorang ibu mengalirkan air mata, dihalang bertemu anaknya yang pada mulanya hanya ditahan kerana 1 kesalahan motor.Mereka ke hulu ke hilir, dari satu BP ke BP yang lain semata-mata untuk meminta izin bertemu anak-anak.Malangnya,hajat mereka tetap tidak kesampaian.Bahkan mereka diminta untuk tidak mencari peguam dan hanya datang mendengar sebutan kes di mahkamah nanti. Panas jugak hati mendengarnya. Sanggup sekali mereka memperbodohkan ibu bapa tahanan yang sebenarnya tidak sah pun untuk di tahan.Dalam penat mengharung perjalanan yang jauh untuk sampai ke sini, tapi ini pula 'hadiah' yang mereka dapat dari BP. Sangat mengecewakan. Alhamdulillah, dalam kesusahan yang Allah uji ke atas mereka, Allah tetap kurniakan kemudahan. Allah memilih beberapa sahabat untuk jadi pemudah bagi urusan mereka...

( Oleh kerana keterbatasan waktu, post ini akan disambung lagi di lain masa. Ada banyak lagi peristiwa yang berlaku yang sememangnya menunjukkan kekuasaan Allah SWT yang Maha Berkuasa. Buat pembaca, saya mohon kita sama-sama solat hajat dan mendoakan agar 2 sahabat kita yang akan memulakan perbicaraan tidak lama lagi. Juga 3 orang lagi yang masih dicari-kononnya untuk membantu siasatan. Semoga Allah melimpahkan pertolonganNya yang tidak terbatas kepada mereka dan kita semua agar mereka semua bebas dari semua pertuduhan. Wallahualam... )

Comments (0)

Post a Comment