Memori LAKIUM 08

4

Category:

Ustaz-ustaz ni nak riadah ke nak gi masjid???

Saff muslimat, pewaris kentalnya jiwa srikandi ISLAM !


" Exercise.....GO!!!!!!!!!! "

Moga kalian semua diberkati Allah..


Bintang mana yang paling cantik????


Slot bersama Pengarah LAKIUM Ust Badrul Naim

Ni kumpulan " Sukarno ".. Yang jadi Sukarno tu orang Sabah. Hidup SABAHAN! (",)


Chaiyok chaiyok Abang Hafiz

LDK yang best...

Kem Belia Bukit Lagong , memang cantik....



Peserta Muslimin khusyuk & terhibur


Barisan fasilitator memperkenalkan diri


" Adakah kau lupa kita pernah berjaya??? "


Mana tiang gol nih??????


Eh dia sorang je angkat kaki? Mana amal jamaie nih????


Lambatnya nak mula.....


" PMIUM tetap bersama, lambang setia cintakan agama..."


Banyaknya bersedeqah pada pacat....



Banyak lagi gambar yang nak post kat sini. Tapi sebab masih tak sempat nak minta dari kak maslida, kena tunggu lagi. Insya Allah lepas cuti semester nanti baru dapat update blog... Mudah-mudahan masih berkesempatan.... Apapun, LAKIUM 08 tetap dalam ingatan. Semoga ukhwah yang baru bertunas dalamnya kan terus bercambah dan membesar sampai ke akhirnya...Amin...
Read More

Allah Maha Adil...

1

Category:

Dah lama rasanya tak menulis apa-apa untuk rumah saya ni. Ni akibat dari usercode yang dah tamat tarikh dan rasa rugi kalau beli yang baru sebabnya esok lusa dah nak balik. Tapi syukur alhamdulillah, masih ada usercode sahabat yang ditinggalkan di sini walaupun dirinya dah pun sampai di Pulau Pinang ( Thanx, Tim... )

21hb lepas PMAPIUM dengan kerjasama Pertubuhan Al-Khaadem adakan 1 'public lecture' oleh Sheikh Yusuf Esthes dari USA. Mula dapat mesej tentang program ni, tak disertakan dengan tajuk. Bila dapat tugasan baru dari Timbalan YDP PMA, baru dapat tau tajuk lecture sangat hebat WHY SHOULD WE BELIEVE IN GOD?. Terkesima sebentar kerana soalan tu benar-benar terkesan di hati. Saya bermonolog, ni belum lagi dengar lecture tu, baru dgr tajuknya... Seketika saya teringat soalan Ustaz Hasrizal 19hb lepas, APA YANG MEMBUATKAN KAMU BERBANGGA MENJADI MUSLIM ???.. Kedua-dua soalan ni sememangnya meninggalkan impak besar pada hati saya. Dalam keadaan sebegini, saya begitu teruja untuk mendengar ulasan Sheikh Yusuf Esthes. Tak sabar rasanya menanti malam sebab kuliah tu bermula jam 8.30malam.

Usai maghrib, saya dan seorang sahabat terpaksa bergegas ke rumah sewa seorang kakak senior untuk mencari barang-barang persediaan majlis yang masih belum lengkap. Dek kerana ramai yang dah balik, jadi  4 5 orang terpaksa menjadi adhoc bidan terjun untuk melancarkan lagi program. Mujurlah pihak Pertubuhan Al-Khaadem yang menguruskan soal promosi, penceramah, penginapan dll. Pihak PMA hanya perlu menguruskan soal tempat ceramah dan makanan. Itu pun makanan yang perlu disediakan hanyalah air kosong. Alhamdulillah..... Sampai di Dewan Kuliah Utama API, banyak kerusi yang dah penuh. Saya memang dah agak yang DKU akan penuh malam tu sebab kawan yang di UITM Shah Alam juga tahu tentang program malam tu. Menakjubkan, bila bilangan penonton Muslimin lebih banyak dari bilangan penonton Muslimat. Subhanallah, ni lah program pertama yang saya jumpa muslimin lebih dari muslimat.. Tergamam seketika bila ruangan muslimat juga dipenuhi oleh muslimin.

Terkejar ke sana sini kerana macam-macam hal yang berlaku sebelum program berlangsung. Terdetik di hati, Allah nak jadikan kata-kata "nak membantu agama Allah" menjadi realiti. Tak lama kemudian, rombongan Sheikh Yusuf Esthes pun sampai. Hati melonjak, tak sabar-sabar menanti bait bicaranya. Tapi tanpa diduga, Allah jadikan pulak diri ni sebagai baby sitter dan kena jaga adik-adik kecil yang datang. Pada mulanya, memang mak ayah diorang tak cakap pun minta tolong jaga adik-adik ni. Tapi saya tak bole pentingkan diri dan tinggalkan diorang bermain di luar tanpa pengawasan. Jadi dengan tekad ini pun membantu agama Allah, saya tetapkan kaki untuk terus menjaga diorang. ( sebenarnya bermain bersama diorang... ). Rasa kecewa saya buang jauh-jauh kerana ni pun mengubat rindu untuk bermain ngan Ema dan Izan. 

Saya tanya nama adikyang comel ni..Si kakak pun memperkenalkan dirinya dan adik-adiknya yang seramai 3 orang tu. Giliran si bongsu bernama muhsinin..Saya lantas bersuara.." wah..cantiknya nama adik, muhsinin. Adik kena jadi orang yang baik tau, sebab adik kan muhsinin.." Sambil makan gula-gula yang dibelanja olah kak Yati, adik menggeleng-geleng kepala dengan lajunya. Seolah-olah dia menolak sekeras-kerasnya saranan saya supaya dia menjadi orang yang baik.." Kenapa adik? Kan bagus jadi orang baik..Allah sayang orang yang baik.." Lantas dia menjawab "Adik tak nak..adik tak nak..nama adik, adik"..MasyaAllah..saya tergamam.. Eh budak ni tak tau ke nama betul dia?.. Justeru saya pujuk dan katakan padanya yang orang nama adik pun kena jadi orang baik.Silap saya di awal tadi kerana memintanya menjadi orang baik atas alasan namanya muhsinin...( Ni kena banyak latihan psikologi kanak-kanak nih..) Akhirnya dia faham dan mengangguk, mungkin itu tanda yang dia nak jadi orang yang baik. InsyaAllah... Habis gula-gula di mulut, dia tarik lagi saya ke koperasi yang sedang dijaga oleh kak Niza. Rezeki adik-adik ni, ada je yang nak belanja diorang, belikan itu ini. Saya tolong bawa masuk koperasi je (",). Sedang saya membuka penutup coklet NiNi tu, si adik dengan tenangnya bersuara " Pedas giler...". Allah! Saya menepuk dahi. Kenapa budak ni? Apa yang pedas pulak? Lantas abangnya bersuara." Adik, bukan pedas giler. Pedas sangat...". Oh...baru saya faham. Bagus jugak tarbiyah iklan TV ni, membawa kesan pada si kecil. Iklan Mamee yang nampaknya popular tu turut memberi kesan pada si adik yang saya agak baru 4 tahun.Kalau kita serapkan Islam dalam iklan, mesti sangat berkesan! "Adik..adik..ni bukan pedas, ni sedap" saya cuba membetulkan persepsinya..Dia hanya fokus pada coklet NiNi yang masih berada di tangan saya. Agaknya dia tertanya-tanya, bilalah akak ni nak bagi aku coklet tu... kan? Coklet bertukar tangan, yang kakak, yang abang, yang adik, semuanya berselera mengunyah coklet yang turut saya gemari di zaman kanak-kanak dulu. Tiba-tiba kakak yang kedua bersuara, "adik tamak.adik tamak". Adei..bergaduh pulak budak-budak ni.. Saya pun mula menjadi hakim pendamai, membuat penjelasan, pertimbangan dengan sewajarnya. Sebab silap haribulan, ada yang menangis ni, lagi parah. Kecoh DKU... 

Akhirnya, mak diorang pun keluar dari DKU dan ajak adik-adik ni balik... Sedih jugak sebab tak tau bila lagi boleh jumpa dan main ngan diorang.Peluang ni saya ambil dan cepat-cepat masuk ke DKU kerana kuliah Sheikh Yusuf Esthes masih belum tamat. DKU riuh rendah sebabnya Sheikh Yusuf Esthes sememangnya pandai membuat lawak spontan. Duduk di kerusi empuk, mata saya layu. Saya dah kurang fokus pada kuliah sheikh, mungkin kepenatan. Tak lama kemudian, kuliah tamat. Usai mengemas apa yang patut, kami berangkat balik. Saya muhasabah diri.Nampaknya memang tertulis di loh mahfuz, saya hanya sebagai pembantu melicinkan progam, tapi bukan penonton. Tapi alhamdulillah, pengajaran yang saya dapat di luar DKU bermanfaat bagi saya berbanding kesempatan sebentar saya duduk di dalam DKU tapi tak fokus pun pada kuliah sheikh. Alhamdulillah, Allah Maha Adil, Maha Penyayang..Moga masih ada kesempitan untukku mendengar kuliah Sheikh Yusuf Esthes. Terdetik di hati, ini yang membuatku berbangga menjadi MUSLIM...
Read More

WASIAT IMAM SAMUDERA, untuk dihayati, moga dirahmati.

0

Category:

"Saudara, aku wasiatkan kepada antum dan seluruh umat Islam yang telah mengazzamkan dirinya kepada jihad dan mati syahid untuk terus berjihad dan bertempur melawan setan akbar, Amerika dan Yahudi laknat.

Saudaraku, jagalah selalu amalan wajib dan sunnah harian antum semua. Sebab dengan itulah kita berjihad dan sebab itulah kita mendapat rizki mati syahid. Janganlah anggap remeh amalan sunnah akhi, sebab itulah yang akan menyelamatkan kita semua dari bahaya futur dan malas hati.

Saudaraku, jagalah salat malammu kepada Allah Azza Wajalla. Selalulah isi malam-malammu sujud kepada-Nya dan pasrahkan diri antum semua sepenuhnya kepada kekuasaannya. Ingatlah saudaraku, tiada kemenangan melainkan dari Allah semata.

Kepada antum semua yang telah mengikrarkan dirinya untuk bertempur habis-habisan melawan anjing-anjing kekafiran, ingatlah perang belum usai. Janganlah takut cercaan orang-orang yang suka mencela, sebab Allah di belakang kita. Janganlah kalian bedakan antara sipil kafir dengan tentara kafir, sebab yang ada dalam Islam hanyalah dua, adalah Islam atau kafir.

Saudaraku, jadilah hidup antum penuh dengan pembunuhan terhadap dengan orang-orang kafir. Bukanlah Allah telah memerintahkan kita untuk membunuh mereka semuanya, sebagaimana mereka telah membunuh kita dan saudara kita semuanya. Bercita-citalah menjadi penjagal orang-orang kafir. Didiklah anak cucu antum semua menjadi penjagal dan teroris bagi seluruh orang-orang kafir. Sungguh saudaraku, predikat itu lebih baik bagi kita daripada predikat seorang muslim, tetapi tidak peduli dengan darah saudaranya yang dibantai oleh kafirin laknat. Sungguh gelar teroris itu lebih mulia daripada gelar ulama. Namun mereka justru menjadi penjaga benteng kekafiran."(far/MD)



Dipetik dari muslimdaily.net

Read More

MUJAHADAH SEORANG MUSAFIR

0

Category:

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Segala puji bagi Allah s.w.t Tuhan semesta alam,selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, kaum keluarga dan para sahabat baginda.
“Semalam yang berlalu dan kamu tidak mempunyai apa-apa darinya,esok yang dinanti masih menjadi tanda tanya sama ada engkau dapat melewatinya ataupun tidak,dan hari ini yang sedang kamu hadapi maka gunakanlah kesempatan ini sebaik-baiknya”
Manusia sering alpa,lalai dan suka bertangguh dalam melakukan sesuatu dengan alasan esok masih ada.Namun,apakah yang dapat menjamin kita bertemu hari esok yang belum pasti menjelma? Setiap insan meyakini dengan sebenar-benarnya bahawa kematian pasti akan menemui kita walaupun berbeza warna kulit dan pegangan agama.Persoalan di sini adalah,apakah kita telah bersedia untuk menempuh saat kematian yang amat menakutkan itu?Apakah bekalan amalan yang kita cari sehingga hari ini,cukup untuk memastikan tempat kita di syurgaNya?

Sahabat-sahabat yang dikasihi,
Marilah kita merenung sejenak firman Allah s.w.t di dalam Al-Quran :
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿١٥﴾ آخِذِينَ مَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَ‌ٰلِكَ مُحْسِنِينَ ﴿١٦﴾
كَانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ﴿١٧﴾ وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﴿١٨﴾
Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa ditempatkan di dalam beberapa taman-taman syurga dengan mata air terpancar padanya. ( keadaan mereka di sana ) sentiasa menerima nikmat dan rahmat yang diberikan kepadanya oleh tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan.Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja dari waktu malam untuk mereka tidur, dan pada waktu akhir malam ( sebelum fajar ) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah ( memohon ampun ).
( al-Zariyat 15-18 )
Di dalam ayat al-Quran di atas,Allah s.w.t menceritakan kepada kita bahawa tempat bagi orang yang bertaqwa adalah di dalam syurgaNya yang penuh nikmat.Kemudian,Allah s.w.t menyifatkan orang yang bertaqwa tersebut sebagai orang yang menghidupkan malam mereka untuk beristighfar dan beribadat kepadaNya.Adakah kita termasuk dari kalangan mereka yang disebut oleh Allah s.w.t di dalam firmanNya yang maha benar ini wahai sahabat-sahabatku sekalian? Sama-samalah kita muhasabah diri kita kembali.

KEHIDUPAN PARA SAHABAT NABI DAN ULAMA TERDAHULU

Sejarah telah mencatatkan bahawa Rasulullah s.a.w,ahli keluarga serta para sahabat baginda adalah mereka yang amat terkenal dalam kawarakan,zuhud dan ketaqwaan mereka kepada Allah s.w.t.Begitu juga halnya dengan ulama-ulama dan salafussaolih selepasnya.Mereka mengambil kehidupan dunia hanya sekadar keperluan sahaja.Prioriti dan fokus utama mereka adalah kehidupan akhirat yang kekal abadi.buktinya,mereka amat tekun melaksanakan ibadat malam setiap hari tanpa jemu.Sebagaimana Abdullah menceritakan perihal bapanya,imam Ahmad bin Hanbal r.a katanya:
“Bapaku membaca setiap malam sebanyak tujuh juzuk dan beliau hanya tidur sekejap selepas solat Isyak.Kemudian, beliau akan bangun hingga ke pagi untuk mengerjakan solat tahujjud dan berdoa.”-Rujuk KItab al-Ihya’,jilid 1, ms.340.
Imam Abu Hanifah pula pernah menghidupkan sebahagian malam.Pada suatu hari,beliau melintasi satu kaum dan mereka mengatakan bahawa lelaki ini (dari kaum tersebut) menghidupkan seluruh malam.Beliau berkata: Aku berasa malu dengan gambaran yang tidak aku lakukan lalu selepas itu beliau menghidupkan seluruh malam dan diriwayatkan beliau tidak mempunyai katil.-Rujuk Kitab al-Ihya’,jild 1, ms.420.
Abu al-Juwairiyah berkata:
“Aku telah bersahabat dengan Abu Hanifah selama enam bulan dan sepanjang tempoh itu aku tidak pernah melihat beliau membaringkan badannya di atas lantai."-Rujuk KItab ‘Uqud al-Lu’lu wal Marjaan, ms 225.
Manakala rasulullah s.a.w sendiri tidak pernah meninggalkan qiammullail samada ketika bermukim atau ketika bermusafir,walaupun Allah s.w.t telah menjanjikannya syurga.Inilah tanda syukur dan taat seorang hamba kepada tuhanNya.Qiammullail merupakan anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang soleh.Mereka sengaja dipermudahkan untuk berqiammullail dengan bantuan Allah.
Abu Sufyan al-Daarini berkata:
“Sesiapa yang bersih hatinya pasti akan dibersihkan baginya dan sesiapa yang merasa susah maka akan disusahkan ke atasnya.Sesiapa yang berbuat baik di sebelah malam maka akan dipermudahkan baginya di siang hari dan sesiapa yang berbuat baik di siang hari pasti akan dimudahkan baginya di malam hari.”-Rujuk kitab Soid al-Khotir, ms.34.
BERUSAHA MENCAPAI KEDUDUKAN YANG TINGGI

Sahabatku sekalian,
Di manakah kedudukan kita berbanding mereka? Janganlah kita mendabik dada dan merasa cukup dengan ibadat yang telah kita lakukan.Ayuh kita berusaha ke arah yang lebih baik.Justeru,suka untuk saya berkongsi beberapa tips untuk membantu kita untuk berqiammullail,antaranya :
1. Jangan terlalu banyak makan kerana ia akan menyebabkan banyak minum lalu mengantuk menguasai diri.
2. Tidur seketika di siang hari mampu membantu kita untuk berjaga di malam hari.
3. Menjaga hati dan perasaan dengki terhadap orang-orang Islam,meninggalkan bid’ah dan khurafat atau asyik memikirkan keduniaan semata-mata kerana penyakit-penyakit ini menghalang dari melakukan ketaatan kepada Allah.
4. Hindari diri dari melakukan dosa-dosa besar kerana yang demikian akan mengeraskan hati lalu menjadi penghalang untuk mendapat rahmatNya.
5. Berfikir tentang keadaan di alam kubur,hari kiamat serta seksaan api neraka.
6. Sentiasa bercita-cita untuk mendapatkan syurgaNya dan sertakan dengan usaha dan keazaman yang tinggi.

KESIMPULAN

Baginda Rasulullah s.a.w amat prihatin terhadap qiammullail sedangkan baginda adalah penghulu seluruh Bani Adam.Namun,baginda masih mengerjakan qiammullail hingga bengkak kedua-dua belah kakinya.Aisyah r.a berkata kepada baginda : Bukankah Allah telah mengampuni segala dosa-dosamu? Jawab baginda s.a.w :
أفلا أن أكون عبدا شكورا
Maksudnya : “Tidakkah aku ingin menjadi seorang hamba yang bersyukur?”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Marilah kita melaksanakan ibadat yang kian ditinggalkan ini memandangkan kebaikannya yang amat besar.Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“Pada suatu malam terdapat suatu waktu yang mana apabila seorang hamba memohon kepada Allah sebarang kebaikan lalu menepati waktu itu,Allah pasti akan memperkenankannya.”
Ia merupakan sebahagian daripada kebaikan dan kemuliaan Allah.Umar din Dzar sentiasa member peringatan tentang masa-masa dan malam-malam tersebut katanya:
“Berusahalah untuk diri kamu sendiri mudah-mudahan Allah akan merahmati kamu dalam kegelapan malam ini. Sesungguhnya orang yang bersiap sedia adalah orang yang bersedia untuk mendapat kebaikan malam dan siang. Manakala orang yang rugi pula ialah orang yang diharamkan dari mendapat kebaikan pada kedua-duanya. Sesungguhnya malam dan siang itu dijadikan oleh orang-orang mukmin sebagai jalan untuk melakukan ketaatan kepada Allah.”
Tetapi ia menjadi suatu kesukaran bagi segolongan yang lain kerana lalai.Mereka itu hanya memikirkan kepentingan diri sendiri.Justeru, hidupkanlah malam dengan mengingati Allah kerana jiwa-jiwa itu menjadi hidup dengan berzikir kepada Allah.Ingatlah bahawa kita adalah musafir yang hanya singgah sebentar di dunia untuk mencari bekalan bagi meneruskan perjalanan kita menuju negeri akhirat yang kekal abadi.
Rijal Al-Da’wah



P/S : Artikel ni sumbangan salah sorg sahabat. Moga Allah mengukuhkan kakinya di jalan dakwah. ( NUWAIRAH )
Read More

BILA AGAMA DINILAI SEBELAH MATA

0

Category:

"SHORT HAIR WHO CARE ? STUPID FATWA EVERYWHERE!"
"SHORT HAIR WHO CARE ? STUPID FATWA EVERYWHERE!"

Dengan berbekalkan beberapa kain rentang yang disemakkan dengan ayat-ayat yang menzahirkan ketidakpuasan hati, ditambah pula dengan senyuman dan gelak tawa yang menjengkelkan, beberapa orang ASLI WANITA (BUKAN CELUP), telah berkumpul dan berarak sambil melaungkan ayat-ayat di atas. Diulang beberapa kali "Short hair who care, stupid fatwa everywhere". Begitu girang dan gembira sekali mereka melaungkannya. Jalan yang dipenuhi dengan kereta yang lalu lalang dicemari dengan laungan yang bac*l ini. Orang ramai ada yang berhenti untuk melihat dengan dekat agar lebih jelas dan faham dengan keadaan yang berlaku.

Ini bukanlah isu yang terbaru yang berlaku dalam minggu ini, akan tetapi kerana tidak ada hukuman atau apa jua bentuk amaran kepada mereka yang terlibat dengan demonstrasi tersebut. Ini bukan soal berlakunya demonstrasi, tetapi kenyataan yang dikeluarkan sebelum, semasa dan selepas protes yang bod*h itu dijalankan.

Kita semua sedia maklum, bahawa apabila fatwa dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, ia hanya bersabit dan berkait kepada masyarakat muslim sahaja. Tujuan fatwa dikeluarkan tidak lain adalah untuk memberi satu 'guideline' atau panduan kepada umat Islam kerana Islam sendiri bukan sekadar agama tapi cara hidup. Justeru, para ulama yang layak mengeluarkan fatwa berdasarkan Al-Quran dan Hadith, semestinya akan mengeluarkan sesuatu fatwa berhubung sesuatu isu jika pada masa tersebut isu itu menimbulkan kemudharatan kepada umat dan masyarakat lainnya. Adakah sesuatu fitwa dikeluarkan saja-saja semata-mata untuk mencari populariti??? TIDAK SAMA SEKALI ! Kita sebagai umat Islam juga perlu faham dan berusaha untuk faham mengapa Islam diturunkan dan mengapa peraturan-peraturan ditetapkan. Ia adalah untuk memelihara kesucian hidup seorang manusia, bukan hanya seorang Muslim.

Kejadian lelaki dan wanita juga ada sebab dan musababnya. Tapi berhakkah kita memilih untuk menjadi lelaki atau wanita? TIDAK! Kerana taraf kita yang DICIPTA dan bukannya PENCIPTA. Justeru jika seseorang itu adalah lelaki, maka fitrah kejadiannya adalah sebagai lelaki. Dan jika seseorang wanita itu adalah wanita, maka fitrah kejadiannya adalah wanita. Yang ini adalah perkara utama yang perlu difahami. Perasaan yang cenderung kepada jantina bukan fitrahnya kita diciptakan sememangnya normal kerana telah dibuktikan secara saintifik. Akan tetapi, perlulah diingat, segala perkara perlu kembali kepada fitrah dan kita perlu berusaha untuk menundukkan hawa nafsu kita yang terlalu ikutkan perasaan. Kerana apa? Kerana Allah telah berjanji di dalam Al-Quran, adanya ancaman terhadap mereka yang mengubah fitrah kejadiannya kerana menurut hawa nafsunya.

" Dan Lut, apabila dia berkata kepada kaumnya, "Apa, adakah kamu melakukan kesumbangan yang tidak pernah seseorang pun di semua alam melakukannya sebelum kamu? Kamu mendatangi lelaki-lelaki dengan hawa nafsu, bukan perempuan; tidak, kamulah kaum yang membazir (berlebihan)." ( Surah Al-a'raf, 80)

Ditambah pula dengan hadith Rasulullah SAW :

"Allah melaknat lelaki yg menyerupai perempuan dan perempuan menyerupai lelaki."(HR Bukhari)

Lantaran itu, dari kedua-dua ayat di atas, jelaslah bahawa Islam melarang keras golongan yang menyerupai jantina yang bertentangan dengannya seperti menjadi tomboy. Maknanya, fatwa yang dikeluarkan oleh MPK bukan sekadar kata-kata kosong yang boleh dipertikai atau dihina sewenang-wenangnya. Jika kita sudah naik meluat untuk merujuk kepada ayat-ayat di atas tadi, fikirlah dengan otak yang Tuhan berikan. Adakah kita wajar untuk memprotes jika adanya seorang manusia  yang melarang keras seseorang yang ingin menjadikan kucing sebagai kambing?? Iaitu bercita-cita untuk mengubah fitrah seekor kucing menjadi seekor kambing. Zalimkah orang yang melarang tersebut??? Jika akal masih waras berfikir, yang zalim dan tidak berperikemanusiaan adalah yang ingin mengubah fitrah kucing tersebut. Kerana apa????? Kerana sekalipun fizikalnya ialah seekor kambing, cara makannya tetap seekor kucing, cara membiak tetap seekor kucing, cara qada' hajat tetap seekor kucing dan cara berbunyi tetap seekor kucing. Bukankah kucing akan terseksa?? Kerana fizikalnya yang diciptakan sesuai dengan fitrahnya telah ditukar dan  dirampas! Fizikal yang baru takkan dapat membantunya untuk hidup dengan fitrahnya dengan aman dan tenang. Jika ini keadaan seekor binatang, apatah lagi seorang MANUSIA??? Fitrahnya yang asal tidak akan dapat berfungsi dengan baik jika fizikalnya yang asal telah berubah, lantas memporakperandakan hidupnya sendiri. Di sinilah kewajarannya Islam mendatangkan amaran dan larangan lelaki dan wanita menyerupai antara satu sama lain. Dan kewajaran ini bagi mereka yang mampu berfikir.

Baru selesai hal pertama. Masalah keduanya pulak ialah persoalan bagaimana seseorang itu boleh campur tangan dan berani pulak mengeluarkan hujah bod*h tentang sesuatu perkara yang tidak pernah dipelajarinya dan diketahuinya apatah lagi tidak berkaitan langsung dengan hidup matinya. Ingin sekali saya tegaskan, fatwa adalah isu AGAMA dan bukannya BUDAYA. AGAMA pula ialah KEPERCAYAAN dan disebut sebagai IMAN di kalangan muslimin. Justeru, mereka yang bukan ahli anggotanya, TIDAK BOLEH SAMA SEKALI campur tangan atau bersuara. MEREKA TIDAK ADA HAK DALAM PERKARA INI. Islam mengajarkan kepada umatnya agar menghormati agama lain di muka bumi, begitu juga memelihara rumah-rumah ibadah. "...Untuk kamu agama kamu, untuk ku agamaku.."(al-kafiruun,6). Umat Islam sendiri diajarkan untuk tidak memperlekehkan sebarang aktiviti keagamaan agama lain bagi memelihara perpaduan. Saya juga amat yakin dan percaya bahawa agama lain ada mengajarkan penganutnya untuk saling memelihara perpaduan. Lantaran itu, amalkanlah wahai manusia !! Hormatilah prinsip agama lain, sebagaimana kami menghormati prinsip agama selain Islam. Dengan menghormati, nescaya kita akan hidup aman. Saya begitu marah dan kecewa kerana rakyat Malaysia yang dimomokkan dengan status masyarakat bersatu padu, rupanya hanya penipuan semata-mata. Kerana masih ada lg rakyat yang tidak menghormati agama anutan penduduk yang lain..Lebih mengecewakan, ditunjuk pula ketidakrasionalan, ketidakwajaran, ketidakpandaian dan kebodohan apabila memprotes sesuatu perkara yang tidak pernah dipelajari dan tidak menganggu pun hak-hak kerakyatannya apatah lagi hak-hak peribadinya. Tahukah 'dia' bahawa umat Islam yang menurut perintah Al-quran akan memperoleh ganjaran besar daripada Allah...? Mungkin 'dia' sendiri pun baru mendengarnya...Ini belum lagi dikira umat Islam yang turut sama menganggukkan kepala tanda setuju dengan protes mereka. Innalillahi wainna ilaihi rajiuun. Ini petanda akhir zaman, dan tiupan sangkakala mungkin akan semakin menghampiri kita. Bersedialah!!!


Oleh itu sahabat seaqidahku sekalian, ketuklah pintu hati. Goncangkan dan bangunkan semula kesedaran yang tertidur akibat kelalaian kita.Islam takkan hancur kerana tangan-tangan kita, tapi kita yang akan hancur tanpa adanya Islam. Berpijaklah di bumi nyata dan yakinilah bahawa kehidupan kita bukan berakhir di dunia, tapi akan dipanjangkan ke akhirat. Dan kita telah diberi pilihan, sama ada ingin hidup berbahagia di sana atau merana selamanya... Wallahua'lam.
Read More

GEMPAR LAKIUM !!!!!!

2

Category:

PERHATIAN! PERHATIAN! PERHATIAN!
Orang-orang kampung, PELAJAR UNIVERSITI MALAYA (",)  ni ada MAKLUMAT PENTING.....


Pernah tak kalian mendengar perkataan LAKIUM??? Dari sahabat sekuliah anda? Atau mungkin dari rakan sebilik anda? Atau rakan2 se'floor' anda? Atau rakan serumah anda??? Tidakkah anda berasa hairan?? Apa sebenarnya LAKIUM???

Untuk membersihkan kecelaruan semua, teruskan membaca post kali ini. LETS CHECK IT OUT!!!!!


APA ITU LAKIUM???
--> Satu medium yang disediakan PMIUM dengan kerjasama Persatuan Ulama Malaysia kepada mahasiswa Islam Universiti Malaya dalam usaha memberi kefahaman Islam kepada semua. LAKIUM merupakan peluang terbaik mahasiswa dalam memahami konsep Islam yang syumul di samping meningkatkan ketahanan fizikal, mental, spiritual dengan pelbagai pengisian dan aktiviti menarik. Penerapan nilai-nilai kepimpinan sepanjang program memberi peluang kepada mahasiswa untuk mengasah bakat kepimpinan mereka.

BILA & DI MANA ??
- 18.November.2008 hingga 20.November.2008 bertempat di Sukida Resort, Semenyih. 


AKTIVITI LAKIUM???
- Kuliah : Pengisian yang bersifat motivasi dan ilmiah dalam membangunkan pemikiran kritikal di kalangan peserta.


- Team Building : Membina semangat kerjasama dan menyuburkan ukhuwwah di kalangan peserta dan menerapkan kemahiran insaniah dalam pembinaan individu yang berkualiti dan berkebolehan.

- Pengisian rohani : Menerapkan pembangunan insan dan spiritual di kalangan peserta untuk menjadi mahasiswa muslim yang berkualiti.

- Outdoor Game : Memberi ketahanan fizikal kepada peserta melalui aktiviti sukan yang menarik seperti flying fox, jungle trekking dan berkayak.

BERBAYAR TAK??????????????

Air kosong gelas kecik pun dah 30sen sekarang ni, jadi kalau nak sertai LAKIUM yang penuh dengan aktiviti dan pengisian, ditambah pulak dengan tempat program yang indah di pandang mata berserta makan minum yang menyelerakan, sudah pasti perlu menginfakkan sedikit rezeki pemberian Allah iaitu sebanyak RM15 SAHAJA. Berbaloi kan untuk sebuah lagi pengalaman???



MACAMANA NAK SERTAI??????
Mudah sahaja. Hanya hantar SMS ke nombor :


019-3747589 atau 0125841704


Atau boleh hantarkan e-mail ke :


LakiumPMIUM@gmail.com




APA TUNGGU LAGI RAKAN-RAKAN ?? 
JOM SERTAI LAKIUM !!!
MEMBINA KREDIBILITI KEPIMPINAN ANDA !!
Read More

Permata hatiku...

0

Category:

 
Ni Emma masa umur 2 tahun. Bukan kek dia, tapi nak jugak possing dpn kek tu.
Ni pulak Syafiq dan Izzah.
Mira Nasthaen yang sangat manja..Penat melayan dia ni..
 
Ni Emma dan Ici. Nama sedap Mira Anastasia, tp panggil Icie...
  
Izan yang suka senyum...(",)
  
Emma dalam baju Bomba..Future mujahidah!
 
Ni pulak Hurun Ain Dinna...
Tiara Batrisya yang sedang bermimpi indah..
 
Ni future mujahid ! Amin...

 
Tiara dah besar dah sekarang ni
  
Emma dan Izan main buaian di rumah tuan rumah masa g beraya baru2 ni..Susah dah nak ajak balik kalau dah main..ish ish
  
Izan merajuk ngan Ka Jirah dan masuk bawah meja...Kesiannya dia..
Sebenarnya ada ramai lagi sepupu dan anak sedara yang masih kecik2 ni. Tapi sebab jarang balik dan jumpa, so ni jelah gambar yang ada.. Anak sedara pun tumpang ngan sepupu, anak kepada sepupu sebab abang tak kahwin lagi...Tak sabar tunggu abang kahwin, boleh dapat anak sedara sendiri.(",) Saja masukkan gambar diorang dalam ni sebab dah rindu ngan budak2 ni..
Read More