KONSIS 09' hadir bersama RAMADHAN 1430h

Category:



Salam Ramadhan buat semua. Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. Masih lagi Allah Yang Maha Pengasih memberi peluang mengecap peluang menghadirkan diri dalam Madrasah Tarbiyah- Ramadhan Yang Mulia. Terkenang detik hati dalam Ramadhan lepas, "Adakah aku masih bernyawa dalam Ramadhan akan datang? Berpeluang menghirup kenikmatan tarbiyahnya, mengecap kebahagiaan dekat denganNya juga merasa cahaya rahmatNya.." Alhamdulillah, masih lagi peluang itu datang walau diri tidak yakin adakah ia akan kekal hingga ke hujung Ramadhan. Terima kasih ya Tuhan, dalam kehinaan diri dan kekotoran hati, KAU tidak terus meninggalkanku lalai dengan kebodohanku yang tunduk pada hawa nafsu. KAU beriku jalan untuk ku kembali menyucikan diri, melunakkan hati.
لا حول ولا قوة إلا بالله.

Kegembiraan menyambut hadirnya Ramadhan semakin bertambah dengan adanya Konvensyen MARSIS ( KONSIS 09 ). Betapa bertuahnya anak-anak Borneo kerana dipilih oleh Allah untuk memberi komitmen di dalam KONSIS 09 diiringi dengan Ramadhan. Kalau diikutkan, tarikh awal KONSIS 09 bukanlah bertepatan dengan kehadiran Ramadhan, tetapi seminggu lebih awal. Cuma akibat kekangan masa dan masalah-masalah tertentu, ia akhirnya ditangguhkan ke 21 Ogos. Perasmian KONSIS 09 yang diadakan selepas solat terawih berjemaah seolah-olah juga menjadi perasmian kepada bermulanya tranformasi ibadah untuk Ramadhan. Jika sebelum ini jarang sekali solat sunat rawatib, maka Ramadhan kali ini titik mulanya. Jika sebelum ini susah sekali bangun solat malam, maka Ramadhan kali ini menjadi pengubahnya. Begitulah juga pertemuan-pertemuan lain bersama Allah, biar Ramadhan kali ini menjadi saksi kebulatan tekad kita untuk memaksimakannya.

Sahur bersama-sama juga antara detik manis di dalam KONSIS 09'. Dalam meeting AJK, pelbagai assumption dibuat- orang jarang makan nasi untuk bersahur, ada yang suka makan mee untuk bersahur, ada yang minum air saja untuk bersahur, macam-macamlah. Kesian juga kak azrinah selaku AJK Makanan untuk decide menu bersahur. Tapi setelah dipertimbangkan, akhirnya menu yang dipilih tetap nasi. Dan diri ini pun bersyukur yang teramat sebab lebih memilih nasi untuk dijadikan juadah bersahur. Tetapi lain pulak dengan Presiden MARSIS- yang penting mesti ada teh panas! Kalau AJK tak mau sediakan air teh, beli serbuk teh pun boleh, nanti muslimin buat sendiri. Saya pun menggeleng... Mula lah saya memberi tazkirah ringkas. Sebenarnya amalan meminum teh ketika bersahur perlu dielakkan. Melalui pembacaan yang minima, teh dan kopi yang mempunyai kafein yang banyak akan menyebabkan asid hidroklorik berlebihan dalam badan ketika proses ransangan kafein ke atas tubuh kita. Jika ini terjadi, kita akan akan mengalami gastrik atau dalam bahasa perubatan disebut sebagai gastritis.Selain itu minuman berkafein seperti teh akan menyekat penyerapan nutrien di samping meningkatkan kehilangan cecair badan. Kalau mau jugak, minum lebih awal seperti selepas terawih ( ketika moreh ). Lalu Presiden pun menyambung, " Tak apa.Ana sudah biasa...". Hmm...ikutlah ustaz...Yang penting, ana sudah bagitau awal...

Dalam keterbatasan yang ada, para AJK membulatkan tekad untuk meneruskan sahaja KONSIS 09'.Tidak perlu ditangguh lagi. Maka dalam keadaan banyak kekurangan, KONSIS 09' tetap dijalankan. Walaupun jumlah peserta pada majlis perasmian belum mencapai target, ia tidak mematahkan semangat Unit Peserta untuk terus-terusan follow-up. Alhamdulillah, ramai yang masih dalam perjalanan menuju ke tapak program. Good job Tini and Salmah! Alhamdulillah, bermula pendaftaran pada petang Jumaat sehingga malam terakhir hari Sabtu, ada sahaja peserta yang sampai untuk mengikuti KONSIS 09'. Kami pihak AJK sentiasa mengalu-alukan kehadiran peserta walaupun yang datang hanya sempat mengikuti 1 slot sahaja. Itu semua tidak menjadi masalah, kerana yang penting adanya perolehan ilmu walaupun sedikit. Alhamdulillah dan terima kasih! Dengan tranformasi kepada beberapa pengisian yang diperingkat percubaan sebenarnya, KONSIS 09' mendapat pelbagai reaksi daripada peserta. Ada yang menyukainya, ada juga yang berpendapat ia kurang sesuai. Saya begitu faham bahawa pendapat ini terhasil akibat daripada latar belakang dan kondisi kampus yang berbeza. Walau apa pun, kami pihak MARSIS Pusat khususnya amat menghargai usulan-usulan sahabat semua dan insya Allah akan memperbaikinya lagi. Antara pengisian yang dijalankan ialah Dakwah Workshop by IIS ( Special thanks to Bro Endry, Bro Edwad and Bro Yusuf. You all are appreciated ), Creative Discussion ( Modul: Just Say It, Be a Crusader, Berita Kepala 3,dll ), Creative Film-maker ( yang ni disukai ramai ), Creative Game & Creative Planning. Dakwah Workshop yang dijalankan adalah meliputi tajuk-tajuk seperti Kewajipan Berdakwah, Christian Belief, Christian History, Christianity, I Am That I Am, Bible Study, Chinese Belief dan Similarities Islam & Christian. Semoga aktiviti-aktiviti ini menjadi medan perolehan ilmu dan amalan baik buat semua.

Menutup tirai KONSIS 09', Presiden MARSIS menyampaikan beberapa pesanan dan tasyji' buat semua. Menambahkan kefahaman tentang pripentingnya bekerja demi Islam akan membuka lagi ruang yang luas kepada tsabatnya kita dalam perjuangan Islam. Menjadi seorang Muslim yang baik akan memastikan wujudnya masyarakat yang baik. Apatah lagi melihat realiti di negeri masing-masing, terlalu runcing masalah yang perlu difikirkan. Hanya Allah yang tahu apa yang terbit di hati para hadirin yang hadir dalam KONSIS 09'. Sama ada menganggap KONSIS 09' sesuatu yang bermanfaat atau sebaliknya, itu hak individu dan ia tetap akan kembali kepada Allah SWT. Tetapi saya secara peribadi begitu gembira dan berbangga bersama ahli keluarga besar MARSIS. Biarpun hanya beberapa orang sahaja yang boleh terus komited mendokong matlamat MARSIS, adik-beradik yang lain tetap memberi sokongan. Saya percaya mereka bukan sengaja untuk tidak menghadirkan diri, tetapi ia terjadi kerana keterbatasan masa dan tenaga. Tiada kata lain yang perlu saya ucapkan selain terima kasih buat semua yang menjayakan KONSIS 09'. Teruskan mentarbiyah diri di Madrasah Tarbiyah Ramadhan. Lets proud to be DAIE'! Takbir!!!!!

ZOOM IN!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Creative Discussion 1



Cepat cepat. Fikirkan jawapan!



Jawapan kami ialah ILMU...( Tapi apa soalannya???? )



Menjadi sebuah keluarga dalam Creative Film-maker



Menjadi pelakon harapan!



Penonton yang setia..



Thanx Bro!



Mengeratkan lagi silaturrahim...



Presiden MARSIS sedang mengingat wira-wiranya yang bercuti



MARSIS Training & Services...



Bro Yusuf sedang membentangkan Christian Belief



Bro Edwan sampaikan talk " Bible Study "



Adik beradik MARSIS yang komited

Comments (0)

Post a Comment