Maafkan adik, abah!

Category:

SALAM UKHWAH FILLAH !

Pernahkah sahabat mencurahkan rasa sayang pada ayah sahabat? membiarkan dia rasa amat dihargai oleh anaknya? membuatkan dia hanyut dalam perasaan kasih pada amanah Allah yang dipinjamkan kepadaNya? Jika TIDAK PERNAH, maka buatlah sekarang !!!
Saya ingin berkongsi perasaan kesal dan bersalah saya pada abah saya sendiri.. Saya insafi betapa saya kurang peka pada perkara yang dianggap kecil dan remeh. Saya tidak sedar perkara yang saya anggap kecil ini memberi kesan pada perasaan abah yang sangat saya kasihi... Ampunkan hambaMu ini Tuhan...
Tarikh 11 Oktober dah 2 minggu berlalu. tapi perasaan kesal & bersalah ini belum mampu saya padamkan. Tarikh tersebut adalah hari lahir abah saya, Tn.Hj Majeed Bin Bongsu. Seorang hamba Allah yang paling saya sanjungi, sayangi dan kasihi. Tapi satu kesilapan besar saya, adalah terlupa untuk mengucapkan sebarang ucapan selamat buatnya. Tiada panggilan yg saya buat, tiada sms yg saya hantar. Kebetulan hari tersebut saya sgt bz.Pagi tu sy ingat, tp akibat kesibukan saya terlupa. Hinggalah 15 Oktober, saya pun kol keluarga.. Soalan pertama abah, 'adik lupa tarikh 11hb ada apa?'. saya terkedu.sbb sy tau sy tiada jwpn yg konkrit utk menjawab. Dgn penuh rasa kesal, saya meminta maaf pada abah. Memberitahu kondisi saya yg sbnrnya. Yg membuatkan saya lebih sedih bilamana abah berkata ' abah ingatkan adik marahkan abah...' Ya Allah, berdosanya saya ketika itu. Bukan, berdosanya saya selama 5 hari tersebut. Membuatkan abah rasa tertunggu2 dan rasa bersalah pulak pd sy. MasyaAllah, kalau saya meninggal dunia dalam 5 hari tersebut, saya tak tau adakah abah redha pada saya atau tak.. Terukkan saya, sahabat??? Bertalu-talu saya meminta maaf dan menafikan yg saya tak marahkan abah. Tak terlintas pun, dan tiada sbb pun.Saya sendri tak tau macamana abah boleh terfikir sampai mcm tu sekali... Telefon pun berganti ke tangan mama saya..Mama menyebut perkara yg sama..Tapi lebih membebankan jiwa dan ruh saya bilamana mama membisikkan yang abah menangis! Menangis sebab saya langsung tak hubunginya pada tarikh tersebut. Ya Allah! Rasa ingin meraung dan balik ke rumah pada waktu tu jugak! Betapa saya rasa amat berdosa..rasa berdosa yang teramat sgt.sgt2... lalu saya juga memohon ampun dan maaf dari mama. Mama lantas menasihati saya, mengingatkan saya semula tentang ciri anak yang solehah, hamba Allah yang baik dan redha ibu bapa. Suara lembut mama melentur jiwa raga saya, membuatkan hati saya menangis hebat... Saya insafi keburukan dan dosa saya, dan bertekad perkara begini takkan berulang lagi..
Kini saya sedar. Perkara yang melibatkan ibu bapa tak boleh dipandang remeh temeh. Sebenarnya bukan isu birthday, tapi ingatan pada mereka agar mereka rasa dihargai. Penghargaan ini yang mempengaruhi mereka. Benarlah kata2 ibu bapa mampu menjaga 9 orang anak, tapi 9 orang anak belum tentu mampu menjaga ibu bapa. Apatah lagi saya yang hanya punya 2 beradik, kami memikul tanggungjawab 9 orang anak td...
Untuk abah tersayang, ampunkanlah dan maafkanlah adik. Redhailah adik, kerana redhamu membawa adik kepada redha Allah.. Adik berjanji perkara begini takkan berulang. Maafkanlah adik.........

Comments (3)

sebak dengar cite k.naz..alhamdulillah ,naz masih ada ayah,bersyukurlah sahabat.buat yang terbaik untuk mereka..

sebak dengar cite k.naz..alhamdulillah ,naz masih ada ayah,bersyukurlah sahabat.buat yang terbaik untuk mereka..

anak derhaka!

Post a Comment